Nuance – laten we er over praten!

Op zaterdag 1 juni  2013 lees ik een artikel in het AD met de ondertussen bekende kop : “Autistische man flest banken met simpele telefoontruc”. Deze kop raakt mij op dat moment en impulsief als ik ben, plaats ik een tweet naar Chris Klomp, de freelance journalist die het artikel heeft geschreven voor het AD.

Waarom raakt mij de kop? Drie redenen eigenlijk;

  1. Het woord “autistisch” staat in de kop en komt nergens meer voor in het artikel, onnodig te vermelden dus in de kop, naar mijn mening.
  2. Aangezien ik ook tot de groep behoor die een psychische kwetsbaarheid heeft, voel ik mij aangesproken, ondanks het feit dat ik niet autistisch ben.
  3. Ik ben oprichter van de stichting Orange Monday Foundation en wij streven het volgende doel na:  de behartiging van de belangen van mensen met een (manische) depressie. Zowel wat betreft gezondheid en herstel als wat betreft hun maatschappelijke situatie.

De doelgroep is ondertussen uitgebreid naar alle mensen met een psychische kwetsbaarheid. We doen dit door samenwerking met andere stichtingen en verengingen die zich inzetten voor deze groep. Een grote groep bovendien; 1 op de 4 Nederlanders heeft hier mee te maken, ongeveer 4 miljoen mensen dus.

In de discussie met Chris Klomp op Twitter wordt mijn inziens de nadruk gelegd op het “gevaarlijke” karakter van de autist, zonder dat dit gestaafd wordt met keiharde gegevens en cijfers. Door dit soort discussies ontstaat een nog negatiever beeld van mensen met een psychische kwetsbaarheid.

Dit alles was voor de Orange Monday Foundation aanleiding om een verzoek tot rectificatie in te dienen bij het AD. Waarom? Het is tijd voor een brede discussie over het stigma tegen mensen met minder goede psychische gezondheid. Het verzoek aan het AD heeft dan ook die insteek. Het gesprek aangaan, omdat stigma te pas en onpas wordt toegepast. We denken er vaak niet eens meer bij na.

Uiteraard treft stigma niet alleen mensen met een psychische kwetsbaarheid, stigma is breed vertakt in onze samenleving en moet stoppen. Neem 7 minuten van uw tijd en bekijk onderstaand filmpje. Pesten is ook het gevolg van en leidt tot stigma, met grote gevolgen.

Waarom dit blog? De discussie rond “de autistische man” blijft doorgaan op Twitter, ook vandaag weer. Chris Klomp en Floortje vd Vlist hebben er nu ook een blog over geschreven. Mij rest dankbaarheid juist vandaag op maandag, voor ons Orange Monday. Want een ‘psychische kwetsbaarheid” is onderwerp van gesprek. Laten we er over praten!

Vandaag is het de 1e maandag van de maand en dan organiseert Orange Monday haar maandelijkse OM MeetUp. In het leven geroepen om met elkaar te praten over dit en andere onderwerpen binnen de GGz. Stigma en taboe liggen heel dichtbij elkaar en juist de MeetUp’s gaan daar verandering in brengen.

Uiteraard bent u van harte welkom om deze OM MeetUp vanavond nog  mee te maken, vanavond is het Orange Monday team in De Reunie in Zeist op de Slotlaan 266. Via ons Facebook account  https://www.facebook.com/events/435596703203544/?fref=ts kunt u zich aanmelden. Een mailtje naar mij is natuurlijk ook prima!

Links naar:

Filmpje pesten: http://www.facebook.com/OrangeMondayNL

Blog Chris Klomp: http://rechtbankverslaggever.wordpress.com/2013/06/02/het-gevaar-van-autisten/

Blog Floortje vd Vlist: http://romijnsworld.tumblr.com/

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

i-am-me-geen-excuses-voor-psychische-klachten-orange-monday-segui

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Orange Monday, STIGMA en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Nuance – laten we er over praten!

  1. chris klomp zegt:

    Martin,

    Het is goed dat we de discussie met elkaar aan kunnen gaan. Maar laten we dat wel op basis van argumenten blijven doen. U stelt in een reactie dat autisme er niet toe doet in een krantenartikel, net zoals nationaliteit er niet toe doet.

    Dat is op geen enkele manier vol te houden. Het door u gewraakte artikel is een rechtbankverslag. In het recht speelt oorzaak en strafmaat een zeer grote rol. Ik schrijf met enige regelmaat over autisten die in de fout gaan en dat doen ze specifiek door hun stoornis. Dat is niet wat ik beweer. Dat is wat deskundigen zeggen en dat is wat door rechters wordt overgenomen. Er zijn zelfs autisten die door hun stoornis een dwangverpleging krijgen opgelegd.

    Dat niet vermelden zou pas slechte journalistiek zijn.

    U heeft het over onderbouwing. U kunt mijn stelling desgewenst en desgevraagd teruglezen in vele tientallen door de rechtbanken in Nederland uitgesproken vonnissen.

    U verwijt mij op basis van vooroordelen te hebben geschreven. Dat is onzin. Ik volg gemiddeld 250 rechtszaken per jaar en heb inmiddels 3600 zaken gevolgd. Ik weet heel goed waar ik over praat en ik volg in deze niet mijn eigen idee, maar de koers van deskundigen, officieren van justitie, rechters en advocaten.

    Daar kunt u het niet mee eens zijn. Maar het is wel de wet en de realiteit.

  2. Beste Chris,

    Graag ga ik de discussie aan. Eén van de redenen om Orange Monday Foundation op te richten. Autisten behoren tot de groep van mensen met een ‘psychische kwetsbaarheid’, een groep waar ik ook toe behoor. Onze groep van mensen (zo’n 4 miljoen mensen in Nederland en ruim 100 miljoen in de westerse wereld) hebben vaak dagelijks te maken met vooroordelen en de daar bijbehorende stigma’s. (En ja, ook mensen zonder psychische kwetsbaarheid hebben te maken met vooroordelen en stigma’s.)

    Zoals Floor vd Vlist al aangaf op Twitter is de kans op dit soort stigma’s op Twitter, de krant en andere media groot. Het maakt duidelijk waar het over gaat in deze tijd van ‘snelle’ media. Het ongenuanceerd gebruiken van dit soort koppen is niet juist en kan niet de bedoeling zijn. Dat is de reden dat wij dit aan de kaak stellen.

    Al eerder heb ik je gezegd dat ik niet twijfel aan jouw kennis omtrent rechtbanken en dergelijk, en ja, er gaan vast ook autisten over de schreef in Nederland. Maar op de manier waarop jij er overschrijft, lijkt het net of ‘alle’ autisten gevaarlijk zijn. Dat is absoluut niet het geval. Als er al cijfers zijn over het percentage ‘criminele’ of ‘gevaarlijke’ autisten, dan denk ik dat dit een klein aantal betreft van een grote groep.

    Het gaat mij dus niet om het wel of niet verhaal omtrent autisme. Het gaat er mij om dat de kop de lading van het bewuste artikel niet dekt. Ik had gehoopt dat jij zou zeggen: “dat had ik ook iets anders kunnen schrijven”. Nu heb je onnodig veel mensen gekwetst. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van eerlijke, open journalistiek?

  3. chris klomp zegt:

    Martin,

    Een kop is een enkele regel. Ik zou niet weten hoe ik de door u gewenste nuance aan moet brengen in die enkele regel. Bovendien klopt de kop. Had ik dan moeten zeggen: ‘Autist in de fout door bank te beroven, maar niet alle autisten gaan in de fout’ ?

    Die kop zou de lading niet dekken. Om heel eerlijk te zijn snap ik ook niet hoe u van de kop tot de stelling kom dat ik alle autisten op een hoop ga. Volgens mij is dat het imago van autisten ook helemaal niet.

    Feit blijft dat ik relatief veel autisten zie die hoor hun stoornis in de problemen komen. Dat is niet te vergelijken met mensen die zonder stoornis in de problemen komen, omdat er dan een veelheid aan verschillende reden aan ten grondslag liggen: drank, impuls, slechte jeugd, slechte vrienden, verkeerde keuzes, ruzie, woede. Noem het maar op.

    Bij autisten zit er een directe link tussen hun stoornis en hun grensoverschrijdende gedrag.

  4. beetjebipolair zegt:

    Hoe kun je nu zeggen dat er een directe relatie is tussen hun stoornis en hun criminele gedrag, als het tegelijkertijd duidelijk is dat autisten niet veel vaker dan niet-autisten in de criminaliteit terechtkomen? En alleen het autisme, niet de slechte jeugd, alcoholisme, e.d. vermelden zie ik dan inderdaad als nogal kort door de bocht.

Geef een reactie

