Stigma; elke dag actueel!

NB: Stigma anno 2016 nog steeds actueel, zie ook “Mijn excuses … “van november 2016! Stichting Orange Monday heeft nog veel te doen! Steun ons, word Ambassadeur.

Stigma is actueel – nu nog acceptatie!
U heeft vast iets van de commotie meegekregen. In mijn blog “Gevaarlijke Gekkies – Moet ik mijn aangesproken voelen?” reageer ik op een blog van Chris Klomp die ongenuanceerd omgaat met mensen met psychische klachten. Wederom, zie onderstaand blog van 1 juni 2013.

Wat mij van het hart moet is dat de ‘zaak’ verzandde in een welles/niettes spelletje. Het gaat bij mensen met psychische klachten NIET om spelletjes. Het is een serieuze zaak. Zowel de Orange Monday Foundation als haar partners en andere organisaties werken elke dag aan de ‘vrijheid’ voor mensen met psychische klachten. Dat deze mensen 100% worden geaccepteerd binnen deze maatschappij. Net als ‘normale’ mensen.

Update 27-07-2013; via Twitter kreeg ik onderstaande ingezonden brief van Gerdien Rabbers onder ogen. Ook Trouw misbruikt psychische ‘ziektes’ onnodig in de kop van artikelen over criminele mensen met autisme. Dit MOET stoppen!!

logo Samen Sterk tegen Stigma

Gerdien Rabbers is directeur van de Stichting Samen Sterk tegen Stigma en deze stichting zal net als de Orange Monday Foundation nog wel even nodig zijn, helaas. Time To Change NL dus …. Vol gas richting 2014!

Artikel Trouw 27-7-2013 Stigmaklik op de afbeelding om het artikel te lezen

Blog 1 juni 2013
Vandaag is het zaterdag 1 juni, de eerste dag van de meteorologische zomer. Het is buiten fris en na een te koude lente geen goed begin van de zomer. Als rasechte optimist heb ik nog steeds vertrouwen in een mooie zomer. De lente heeft trouwens ook een aantal mooie dagen gekend.

Eén van die mooie dagen was zondag 5 mei 2013. Op die dag ben ik met mijn vriendin Hester naar Wageningen gegaan. In Wageningen was één van de nationale bevrijdingsfestivals. Prachtig hoe tienduizenden mensen met elkaar de vrijheid vieren die wij al 68 jaar mogen vieren. Ogenschijnlijk is iedereen gelijk die dag en staan we met een paar duizend mensen te genieten van het concert van Handsome Poets,  zingen mee met de mooie nummers Dance (The War is over) en mijn persoonlijke favoriet Sky On Fire. Een heerlijk en warm gevoel, Nederland viert en masse de vrijheid!

Terug naar nu. Na mijn eerste blog van 31 mei 2013 lees ik een artikel in het AD over een man die banken en instellingen heeft opgelicht. Zo op het eerst gezicht een artikel zoals we dagelijks lezen in de krant, op Twitter en andere media. Echter, de kop is opvallend:  “Autistische man flest banken met simpele telefoontruc”. Wat opvalt in het artikel is echter dat er niet meer wordt gesproken over autisme. Waar komt deze “diagnose” vandaan en wat voegt het toe aan het artikel? Wat mij betreft dus regelrechte discriminatie en een stigma van de eerste orde. Wat volgt is een uitgebreide ‘discussie’ op Twitter.

20130601 Artikel AD van Chris Klomp Autismeklik op de afbeelding om het artikel te lezen

Wat wil ik hier nu mee zeggen; vrijheid is een mooi goed en daar moeten we met zijn allen ook naar blijven streven. De vrijheid om te kunnen zeggen en te kunnen doen wat je wilt (binnen de grenzen van de wet natuurlijk), maar ook met respect omgaan met onze medemens. Ongenuanceerde uitspraken doen, hoort daar niet bij, wat mij betreft al helemaal niet  gericht op mensen met een onzichtbare ziekte in de vorm van een psychische stoornis, aandoening of kwetsbaarheid.

Door mijn werk voor de Orange Monday Foundation wil ik een bijdrage leveren aan het verminderen van het stigma dat rust op ons. Wij ontlopen onze verantwoordelijkheid niet en gebruiken onze psychische kwetsbaarheid al zeker niet als excuus. Wij willen ook functioneren als ‘normale’ mensen en onze bijdrage leveren aan de maatschappij.

Grote vraag blijft: wat zijn ‘normale’ mensen? Wie daar een antwoord op heeft, mag het mij zeggen!

Time To Change!!

Omdat muziek mijn hobby is hier de link naar het prachtige nummer van Handsome Poets – Sky On Fire (We are on this road together) Vorig jaar de tune rondom de Olypische Spelen 2012 in London: http://www.youtube.com/watch?v=-nXV5UfHCtM

Met positieve groet, Martin Jan Melinga

i-am-me-geen-excuses-voor-psychische-klachten-orange-monday-segui

Over martinjanmelinga

Papa | 4 kids | Levensgenieter | Passie | Optimist | NLP | Marketing | Coach | Trainer | #Ervaringsdeskundig #GGz | #Bipolair | voor acceptatie van psychische klachten | schrijft #blogs | :-) | #OM - Founder Orange Monday Foundation
Dit bericht werd geplaatst in Acceptatie psychische klachten, Bipolaire Stoornis, Orange Monday, Psychische diagnose, STIGMA, Time To Change NL en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Stigma; elke dag actueel!

  1. Cornelis zegt:

    Ik heb me ook zitten verbazen over t krantenartikel zoiets van: Brildragers blijken 2x slimmer te zijn
    Lange mensen stoten vaker hun hoofd, kleine mensen kopen relatief vaker een huishoudtrapje. Beetje t gehalte van een wazige professor die claimde dat vleeseters agressiever zijn dan niet vlees eters 😉

  2. Pingback: Gevaarlijke Gekkies … Moet ik mij aangesproken voelen? | Martin Jan Melinga

  3. Pingback: Stigma helaas actueel! Ook bij justitie … | Martin Jan Melinga

  4. Pingback: Gevaarlijke gekkies? Moet ik mij aangesproken voelen? | Orange Monday Foundation

  5. J. Vander Mistjettjeerd smit zegt:

    Vorig jaar volgde ik de opleiding ervaringsdeskundige in de zorg bij de Hanzehogeschool en ik liep stage bij ixtanoa in groningen. Dit volgens het plan van aanpak geschreven door mijn werkcoach bij de gemeente Stadskanaal. Ik heb patiënt ervaring met psychoses en alcoholverslaving.
    In november heb ik een terugval gehad in mijn alcoholverslaving. en nu ben ik volledig afgeschreven door haar, ik hoef tot met juni 2016 niet te solliciteren en ook niet mee te doen aan maatschappelijke activiteiten. Mijn nieuwe contactpersoon eigenlijk puur voor inkomen heeft ze compleet daar in mee getrokken.
    En er is niks van waar. ik heb terug vallen gehad in het verleden. maar zo zwart NIET.
    Dit kan beaamt worden diverse mensen oa VNN, Plus het dat ik nu ritalin gebruik dit in overleg met mijn psychiater van Vnn.
    Het is een groot geblakerd stigma van haar en zij trekt anderen daar in mee. En daarbij ik ben mondig en sterk genoeg om van mij af te bijten. Ik geloof in mijzelf en dat pakt NIEMAND van mij af. En ik leer elke dag en het meest van mijzelf.
    Met vriendelijke groet tjeerd smit

  6. Pingback: Nuance – laten we er over praten! | Martin Jan Melinga

Geef een reactie

